Reklame og sponsorering er en vanlig inntektskilde for tilbydere og produsenter av innhold på nett. Men markedsføringsloven er streng på markedsføring rettet mot barn og unge og å utsette barn og unge for kjøpepress. Barn og unge er dessuten spesielt mottakelige for reklame og kommersielt press, og mange har ikke lært å vurdere hva som er kommersielt innhold og hva som er en del av innholdet/tjenesten. Barn har ingen juridisk rett til forpliktende / bindende kjøp.
Kontrollpunkter
- Tydelig informasjon om at kjøp er et juridisk kontraktsforhold
- Om brukere gjør et kjøp må de få tydelig beskjed om at det er nettopp det de gjør
- Vær tydelig på om det er ekte kontanter eller virtuelle verdier man betaler med
- Godkjenning fra foreldre må foreligge for denne kjøpskontrakten
- Tjenesteleverandør er tydelig identifisert og kan lett kontaktes
- Tydelig informasjon om hensikten og målet med tjenesten
- Kommersielt innhold tar hensyn til aldersgrupper og modenhetsnivå
- Eventuell informasjon som presenteres på tjenesten skal være korrekt
- Følger markedsføringsloven og er fri for reklame rettet mot barn
- Brukeren skal ha kontroll over eget innhold
- Dersom informasjon vil bli tilgjengelig for en tredjepart skal samtykke gis først
- Informasjon om og fra partnere er troverdig
- Dersom brukeren selv kan laste opp eller skape innhold bør det gis tydelig informasjon om copyright
Posted in: Sjekklister