Reklame og markedsføring

Reklame og sponsorering er en vanlig inntektskilde for tilbydere og produsenter av innhold på nett. Men markedsføringsloven er streng på markedsføring rettet mot barn og unge og å utsette barn og unge for kjøpepress. Barn og unge er dessuten spesielt mottakelige for reklame og kommersielt press, og mange har ikke lært å vurdere hva som er kommersielt innhold og hva som er en del av innholdet/tjenesten. Barn har ingen juridisk rett til forpliktende / bindende kjøp.

Kontrollpunkter

  • Tydelig informasjon om at kjøp er et juridisk kontraktsforhold
  • Om brukere gjør et kjøp må de få tydelig beskjed om at det er nettopp det de gjør
  • Vær tydelig på om det er ekte kontanter eller virtuelle verdier man betaler med
  • Godkjenning fra foreldre må foreligge for denne kjøpskontrakten
  • Tjenesteleverandør er tydelig identifisert og kan lett kontaktes
  • Tydelig informasjon om hensikten og målet med tjenesten
  • Kommersielt innhold tar hensyn til aldersgrupper og modenhetsnivå
  • Eventuell informasjon som presenteres på tjenesten skal være korrekt
  • Følger markedsføringsloven og er fri for reklame rettet mot barn
  • Brukeren skal ha kontroll over eget innhold
  • Dersom informasjon vil bli tilgjengelig for en tredjepart skal samtykke gis først
  • Informasjon om og fra partnere er troverdig
  • Dersom brukeren selv kan laste opp eller skape innhold bør det gis tydelig informasjon om copyright

Posted in: Sjekklister